Luo uusia tapoja näin

luo uusia tapoja

Olet tehnyt päätöksen muuttaa jotakin elämässäsi, mutta päätöksen jälkeen huomaat edelleen olevasi lähtökuopissa. Keksit tekosyitä, mikset voi aloittaa. Ehkä huomenna, ehkä ensi maanantaina. Lopputuloksena on usein, että 3 kuukauden päästäkään asiaa ei ole aloitettu. Nyt on tullut aika ottaa härkää sarvista ja viedä päätökset toiminnan tasolle.

Ensinnäkin päätöksenteon jälkeen toimintaan on ryhdyttävä 48h kuluessa. Jos et tartu toimeen tässä ajassa, aivot vaativat uuden päätöksentekoprosessin. Perustelut, riskiarvioinnin ja muun yleisen mielentasoisen itselleen selittelyn.

Jos päätöksentekoprosessi on kivuton, niin mikäs siinä. Uusia päätöksiä vaan parin päivän välein ja menoksi. Jos se taas on tuskainen, niin miksi haluaisit käydä sen läpi uudestaan ja uudestaan mielessäsi? Kunnon masokisti tuskailee itsensä kanssa viikkoja ja kuukausia, ilman päätöstä ja sitä seuraavaa toimintaa.

Päätöksenteon vitkuttelulla saa itsensä tuntemaan melko pian saamattomaksi luuseriksi. Mikään ei tunnu muuttuvan ja elämä junnaa. Kun päätös sitten on viimein tehty, pyyhitään hikeä otsalta ja kuvitellaan, että nyt alkaa pyörät pyöriin. Päätöksenteko kun vaan ei vielä tarkoita yhtään mitään. Jos mietit jotain asiaa ja et ole saanut vielä selkeyttä päätökseesi, niin käy lukemassa Näin teet hyviä päätöksiä - bloggaus ja palaa sitten takaisin tähän.

Leikitään, että päätät lopettaa roskaruuan syömisen. Ennen kuin laitat päätöksen toiminnan tasolle eli kokkaat noutoruuan sijaan, niin päätöksella ei ole mitään merkitystä. Se on vain kaunis ideaali. Kokkaaminen vaatii myös kaupassa käynnin, joten uutta toimintatapaa pitää myös suunnitella. Ja sitä pitää toistaa. Moooonta kertaa ennen kuin siitä tulee uusi tapa.

21 TAI 90 PÄIVÄN TOISTO

Aivot vaatii 21 päivää uutta toimintaa, jotta ne alkaa pitämään sitä normaalina. Uuden tavan iskostaminen koko systeemiin ja osaksi elämää voi viedä jopa 90 päivää. Vanhojen toimintatapojen takaumista saa nauttia tyyliin loppuelämän. Tai niin olen kuullut entisiltä tupakoitsijoilta.

21 päivää vielä menee, mutta 90 päivää kuulostaa jo puolikidutukselta. Hyvää on se, että jos pääset 21 päivän yli uuden tapasi kanssa, niin olet mitä suurimmalla todennäköisyydellä kokenut myös sen hyödyt. Positiiviset vaikutukset omaan elämään motivoivat uudessa tavassa pysymistä. Mutta ennen sitä mennään melko pitkälti tahdonvoimalla.

Uusien tapojen luomisen ei kuitenkaan tarvitse olla hampaiden kiristelyä. Se voi myös tapahtua melko orgaanisesti. Uudesta tavasta tulee ikään kuin selviö ja elämä vaan loksahtaa uusiin uriin. Mutta orgaanisesti soljuva uusi tapa vaatii hieman perusteellisemman taustatyön. Tästä syystä suosittelen omien motivaatiotekijöiden ja arvojen pohdintaa.

SELVITÄ MOTIVAATIOTEKIJÄT

Olen melko kärsimätön ajoittain, ehkä sinäkin. Joten haluan varmistaa toimintatavan kestävyyden uuden tavan luomisessa. En luota pelkästään aikaan ja aivojen uuteen koodaukseen. Tarvitsen jotain syvempää varmistaakseni, että päätös pitää ja toiminta menee arkeen. Silloin kuvaan astuu motivaationlähde ja arvot.

Uuden tavan luomisessa on hyvä olla selvillä omista motivaatiotekijöistä. Olenko sisäisesti motivoitunut vai motivoiko minua jokin ulkoinen asia? Raha ja laihuuden tavoittelu ovat hyviä esimerkkejä ulkoisista motivaatiotekijöistä. Laihtuminen ei tuo autuutta, kuten ei iso tukku rahaakaan pidemmän päälle.

Ulkoiset motivaatiotekijät pitävät tyytyväisenä vain hetken. Mieli janoaa aina lisää. Sisäinen motivaatio sen sijaan jaksaa palaa, koska se nauttii myös prosessista. Ei pelkästään lopputuloksesta. Itse muutos pitäisi olla hauska toteuttaa. Lopputulemasta viis. Säännöllinen tapa aiheuttaa muutoksen joka tapauksessa.

Haluat löytää sisältäsi motivaatiotekijän, joka vastaa arvojasi. Jokin mihin voit nojautua, kun elämä heittää haastetta kehiin. Esimerkiksi vegaanin on helppo pysyä päätöksessään, koska eläinten kärsimys on vastoin omia arvoja. Mieti mikä se voisi olla omalla kohdallasi, jotta tavasta on helppo pitää kiinni. Silloin et sorru niin helposti vanhoihin uomiin.

ARVOT JA TAVAT TOIMIA OLTAVA YHTENÄISIÄ

Uuden tavan pitää olla linjautunut sisäiseen arvomaailmaasi. Kyse ei ole vain uudesta tavasta, vaan tavasta elää itsellesi ja arvoillesi uskollisena. Moni ei ole koskaan miettinyt sen tarkemmin arvojaan. Niistä olisi hyvä olla perillä, jotta voi luoda pysyviä uusia tapoja. Muuten olet pitkässä juoksussa tuomittu epäonnistumaan. Itseään vastaan kun voi toimia vain tietyn aikaa. 

Kirjoita paperille sinulle tärkeät perusarvot elämässä. Minkä mukaan elät ja mitä arvostat. Kun olet tehnyt listauksen, numeroi lista. Pitäisin ohjenuorana 3-5 arvon listaa. Oma arvolistani on 1) Hyvinvointi (henkinen, fyysinen), 2) Vapaus, 3) Ihmiset. Kirjoita käyttäen kieltä ja termejä, jotka ovat luontaisia sinulle. Arvoilla ei voi kilpailla.

Jos listan kärjessä on joku muu kuin sinä itse, niin hyvä kysymys on kelle elät. Perhekeskeisyys on arvo, ei perhe tai yksittäinen ihminen. Mulle esimerkiksi ihmiset kattaa niin perheen, ystävät kuin ihmiset kenen tukena saan olla. En usko muille elämiseen tai elämän pyhittämiseen esimerkiksi omalle lapselle tai kumppanille. Jokainen elää itselleen tai harhassa, jos keskiössä on joku muu. Arvojen keskiössä tulisi aina olla sinä itse.

Kun luon uusia tapoja, käyn tsekkaamassa arvoistani miten asia siihen linjautuu. Esimerkiksi joogaaminen ei ole vain joogaamista, se on mun tärkeimmän arvon eli hyvinvoinnin edistämistä. Kun mietin uuden ruokavalion toteuttamista, tiedostan että vapaus on minulle tärkeä arvo. Joten tiedän etten pysty sitoutumaan syömään vain muutamia asioita, vaan kaipaan vapautta valita.

Minkä tavan aiot aloittaa, ryhtyä toimeen 48h kuluessa ja jatkaa vähintään 21 päivää? Mistä ammennat motivaation ja onko uusi tapa linjassa arvoihisi?

Seuraa iloa, XO Kaisa

Kaisa W Koskinen, transformaatiovalmentaja, ekonomi, lisensoitu NLP valmentaja